Over onze Bristol Lodekka Dubbeldeks bussen
Ontdek de historie van onze twee Engelse Dubbeldekker bussen
Over onze eerste Dubbeldeks bus:
- Hoe en wanneer werd onze Bristol Lodekka gebouwd?
- De eerste jaren in Engeland
- Verkocht aan een Nederlander
- Inzet als reisbus
- Verval, opknappen en nieuwe inzet
- Trouwen, trouwen en feesten
- Nieuwe regels voor oldtimer bussen
- Aan de slag als Dubbeldekkerdiner
Over onze tweede Dubbeldekker bus:
Hoe en wanneer rolde onze eerste Bristol Lodekka bus van de productieband?
De Engelse Dubbeldekker bus deed al in de jaren ’50 zijn intrede in Engeland. Bij het horen van een rode Engelse Dubbeldekker denkt iedereen aan de Londense dubbeldekkers. Er waren toendertijd bussen voor het verkeer in London (die ook wel “high bridge” bussen, voor hogere viaducten, genoemd werden) en bussen voor verkeer buiten Londen (die noemde men “low-bridge” bussen, oftewel geschikt voor lage viaducten). Op onze geschiedenis pagina lees je er alles over.
WIST U DAT: De Bristol ‘Lodekka’ een verbastering is van ‘low-decker’?
Bij het horen van de term “Engelse Dubbeldeks bus” denken heel veel mensen dus automatisch aan een London Bus. In London reed een specifiek model bus (de AEC Routemaster), maar gek genoeg was een andere rode dubbeldekker juist veel meer gezien in Engeland. Het merk Bristol bouwde een dubbeldekker van het “low bridge” model. De Londense dubbeldeks bus was een hoge bus (4.36 mtr) en kon dus alleen onder hoge viaducten door. Op het Engelse platteland waren ook veel lagere viaducten en was een lagere dubbeldeks bus nodig. Het bedrijf Bristol bouwde hierop een lagere bus, oftewel een “low bridge” bus. Men noemde deze bus ook wel de “low decker”, en in de volksmond werd dit al snel de “Lodekka”. Vandaar de naam van de bus: Bristol Lodekka.
Over de Bristol-Lodekka:
De Bristol Lodekka bus werd bijna 20 jaar gebouwd (1949 – 1968), en onze bus behoort tot het laatste FLF model dat gebouwd werd. Het exacte type van onze Bristol Lodekka bus is een FLF6G:
- FLF: Flat-floor, Long, Forward entrance. Dit staat voor een lage vloer, lange bus versie met de entree deur aan de linker voorzijde van de bus
- 6G: Dit betrft de motor uitvoering: een Gardner 6LW of 6LX engine (in ons geval met de 6LW dieselmotor). Dit is een motor die het best te vergelijken is met een scheepsmotor. Een zes-in-lijn dieselmotor, lange slag, inhoud 8.370cc met 102 pk.
- Opbouw: ECW 14369 Series 2
- Configuratie: H38/32F
- Productiedatum: onze bus rolde op 30 juni 1964 van de band
- Kenteken: het Engelse kenteken was AAG119B. Deze bus werd in 1x geleverd in een batch van 6 bussen tegelijk (kenteken AAG118B tot en met AAG123B)
De eerste jaren van onze Bristol Lodekka: inzet als lijndienst dubbeldekker in Engeland
Onze Bristol Lodekka rolde op 30 juni 1964 van de band, en werd geleverd aan Western S.M.T. Company Ltd (voluit Western Scottish Motor Traction Co. Limited). Dit bedrijf was een busmaatschappij in zuid-west Schotland, en het bedrijf werd in 1985 verkocht aan Western Scottish, de voorloper van het huidige Stagecoach West Scotland. Dit bedrijf bestaat dus nog steeds, alleen rijdt het niet meer met Engelse Dubbeldekkers 🙂
Western SMT verzorgde het openbaar vervoer vanuit diverse Schotse steden, zoals Ayr, Cumnock, Dumfries, Lockerbie, Carlisle, Greenock, Inchinnan, Johnstone, Kilmarnock, Thornliebank, Paisley, Port Ellen, Rothesay, Stranraer en Wigtown. Onze bus heeft dus jarenlang dienst gedaan als openbaar vervoer bus in / tussen deze steden in Schotland.
De kleuren van de Western SMT bussen waren een warme, ietwat donkerrode kleur, met over de lengte van de bus twee crème kleurige stroken. Op onderstaande foto is de broer van onze bus te zien (het kenteken van onze bus was AAG119B, op de foto zie je kenteken AAG122B). Onze bus deed dienst als lijnbus tot juni 1978. Waarschijnlijk reed de bus in die 14 jaren als lijnbus ruim 400.000 mijlen!
Verkocht aan een Nederlander
Nadat de bus in 1978 uit de roulatie werd genomen (hij had toen 14 jaren als lijndienst gereden) werd hij via een dealer (Ensign, Grays) verkocht aan een Nederlander. De bus is in augustus 1978 naar Nederland gekomen via een persoon uit Hoofddorp. Onderstaande foto toont de bus direct na aankomst in Nederland, maar nog met de oude Engelse kentekenplaten (AAG119B). Naar ons weten is deze foto gemaakt in Oegstgeest, maar als iemand weet waar deze foto exact genomen is, dan horen we het graag! Na de technische keuring ontving onze Bristol bus op 16 maart 1979 zijn nieuwe Nederlandse kenteken: 03-MB-85.
WIST U DAT: Onze Dubbeldekker bus 14 jaren dienst heeft gedaan als lijndienst in Schotland?
Bristol Lodekka: ingezet als reisbus
Waar onze Lodekka jarenlang als lijndienst zijn werk had gedaan, ‘promoveerde’ hij in Nederland tot reisbus. Niet voor lange afstanden, maar als promotiebus voor het aanbieden van mooie verre reizen. Er was toen natuurlijk nog geen internet 🙂 en opvallen deed je zeker met zo’n mooie bus! De bus werd verkocht aan het bedrijf NBBS Reizen uit Leiden (zie ook https://www.nbbs.nl/).
De bus werd hiervoor volledig omgebouwd, en dit gebeurde…… in Engeland! De dubbeldekker ging terug naar Engeland en werd volledig omgebouwd tot promotievoertuig en in de kleur blauw met crème geel dak gespoten. Het originele interieur werd verwijderd (helaas dus verloren gegaan) en er zijn tafels in geplaatst. Ook kreeg de bus op de bovenverdieping uitklapbare ramen die gebruikt konden worden op evenementen als jurywagen. Ook is de bus gebruikt als rijdende reiswinkel voor de noordelijke provincies waar NBBS geen vestigingen had. Zie onderstaande foto van onze bus, na de metamorfose (let op het nieuwe kenteken!). Hoe lang de bus als “reisbus” heeft gediend, is niet exact bekend.
De dubbeldekker in verval, opknappen en een nieuw leven
Na een werkzame periode als reisbus, is onze Dubbeldekker letterlijk en figuurlijk in verval geraakt. Er werd niet meer naar omgekeken, slachtoffer van vandalisme, ‘graffitikunst’ en ingegooide ruiten. Bekijk onderstaande foto en het is bijna ondenkbaar dat dit onze mooie bus is… Wanneer je goed kijkt, kun je de letters “Reiswinkel” nog op de voorzijde van de bus herkennen.
Er is altijd licht aan het einde van de tunnel! De bus werd in 1990 namelijk gekocht door dhr. Peter van der Merwe uit Dordrecht, en hij maakte de bus weer als nieuw. Niet alleen het exterieur van de bus werd aangepakt (denk aan nieuwe ruiten waar nodig, nieuw gespoten, nieuwe gele strepen in zijn bedrijfskleur) maar ook het interieur werd vernieuwd. Met het ombouwen van de bus naar “reisbus”, was het originele interieur verloren gegaan. Uit een andere Bristol Lodekka werd een interieur genomen, nieuw gestoffeerd en in de bus geplaatst. Dit interieur zat nog in de bus toen wij de bus verkregen in 2016 (26 jaren dus!).
WIST U DAT: Onze Dubbeldekker hier de bijnaam “Bud” kreeg?
Trouwen, trouwen en feesten!
Intussen is de bus van 1964 tot 1978 (14jr) als lijndienst ingezet, van 1979 – 1990 (11jr) als reisbus, en van 1990 – 2007 (17jr) als Engelse Dubbeldekker busverhuur. Het voelt weer tijd voor een nieuw hoofdstuk, en die komt wanneer de bus wordt verkocht aan Koetserij Bijker uit Dordrecht in 2007. Dit bedrijf verzorgde veel trouwvervoer, en daar deed onze bus graag aan mee. Hoe leuk is het om met 50 daggasten mee te rijden van stadhuis naar trouwlocatie naar feestlocatie? Dat is pas vervoer “op niveau”!
Bijker neemt de bus over en is de komende 9 jaren eigenaar van de 03-MB-85. Leuk detail: zoek de website van Bijker op, en je ziet direct een foto met onze bus (die dus niet meer zijn eigendom is)! Een selectie van leuke foto’s uit die periode:
Nieuwe regels voor oldtimer Dubbeldekker bussen
In 2016 werd deze fraaie 64’er Bristol Lodekka Dubbeldekker ons eigendom. De bus stond intussen al 1,5 jaren stil wegens het niet meer voldoen aan de nieuwe bus eisen en APK voorwaarden. Alle Engelse dubbeldekker bussen moesten in 2015 namelijk aangepast zijn aan de nieuwe bus eisen. Zonde van onze bus en wij zagen het als onze taak om de bus weer helemaal up-to-date te maken. De bus werd naar onze opslag in Overijssel gehaald en daar begon het vele harde werk. We zouden het goed gaan doen, volgens alle nieuwe eisen. Hieronder een foto van de bus toen wij hem kochten (mooi glimmend maar onderhuids was er heel veel mis!)
Een oldtimer auto hoeft niet te voldoen aan alle eisen van een moderne auto. Zo is het ook altijd met oldtimer bussen gegaan: deze werden minder streng gekeurd dan moderne bussen. In 2009 kondigde de RDW aan dat oldtimer bussen (en dus ook de Engelse Dubbeldekker bussen) even streng gekeurd zouden gaan worden als elke andere bus. Dat betekent dat de lijst aan eisen een stuk langer zou worden, en de keuring strenger. Dat begrijpen wij, want veiligheid hoort voorop te staan!
WIST U DAT: Onze Engelse dubbeldekker bus net zo streng wordt gekeurd als een nieuwe touringcar bus?
Uiteraard was er een overgangsregeling tot 2015, en daarna moeten alle oldtimer bussen aan de huidige eisen voldoen. Dit betekende voor ons:
- Minimaal 2 grote doorgangen om veilig van boven naar beneden te kunnen lopen. Dat mag een grote trap met nooduitgang(noodtrap) zijn, of (nog beter) twee ruimte trappen in de bus zelf. Wij plaatsten een volledige nieuwe trap in onze bus, en samen met de reeds bestaande trap, beschikken wij dus over 2 trappen in onze Lodekka bus.
- Degelijke nooduitgangen en dakluiken in de bus. Moderne touringcars beschikken over dakluiken als nooduitgang, maar oude bussen niet. Wij plaatsten 2 dakluiken en maakten de andere nooduitgangen conform de nieuwe regels en afmetingen incl. Noodhamers. Uiteraard zijn aan boord ook een EHBO setje en 2 brandblussers aanwezig.
- Volledige nieuwe inrichting volgens de eisen. De oude bankjes waren aan een opknapbeurt toe, maar al doende hebben we besloten deze toch geheel vervangen voor nieuwe zittingen met een nieuw lederen interieur. De mensen in onze bus zitten gezellig tegenover elkaar, in plaats van achter elkaar. Dit vergt een speciale opstelling, zodat mensen veilig in onze bus kunnen zitten, ook bij een noodstop (gordels hoeven niet in onze bus). Met speciale tussenschotten “compartimenteren” wij de zitplaatsen, en kun je niet naar voren schuiven. Dit hebben we zowel boven als beneden doorgevoerd.
- Als laatste moet de bus APK gekeurd worden volgens officiële bus keuringseisen. Dat betekent dat de bus technisch net zo goed is als elke andere bus op de weg. Dit was misschien wel het meeste werk, want 52 jaren rijden met een bus heeft toch zijn tol op het chassis. Alle remmen zijn nagekeken, vervangen, opgesteld en afgesteld. Het gehele chassis is nagelopen, verstevigd of vervangen voor nieuw (waar nodig). De technische staat is nu helemaal top, en de bus is dan ook zonder opmerkingen (behalve complimenten 😉 door de RDW gekeurd!
- En als laatste: het comfortabel en mooi maken van onze bus is geen RDW eis, maar wel onze voorwaarde voor een fraai programma. Naast alle bovenstaande wijzigingen, is de bus geheel klaargemaakt voor gezellige avonden. Alle oude TL verlichting in de bus is verwijderd, en vervangen voor zuinige, duurzame RGB LED verlichting. In de bus zijn twee koelkasten ingebouwd die onze gasten kunnen voorzien van gekoelde drankjes. Een dijk van een geluidssysteem zorgt voor topklasse muziek, met smartphone aansluiting. En op markante plekken in de bus is Engelse wand versiering aangebracht, met natuurlijk een Engelse telefooncel, de Big Ben, Towerbridge en natuurlijk een Bristol Lodekka afbeelding!
- Niet onbelangrijk: om alles goed te laten functioneren, is in de bus een 12 volt, 24 volt en 230 volt systeem ingebouwd.
Denk je aan het huren van een Engelse dubbeldeksbus, dan verwacht je niet dat er zoveel bij komt kijken. En onze bus is helemaal volgens de eisen!
- En uiteraard is de bus voorzien van een nieuwe lak: de gele strepen op de buitenzijde zijn vervangen voor de originele crème strepen waarmee de bus jarenlang rondreed als Western SMT bus. Lelijke platen op de bus zijn vervangen of gerepareerd. Het gehele interieur van de bus werd vervangen van Engels groen naar de oude, originele rode kleur. De bus kan er weer helemaal tegenaan, en hoe!
Tijdens de RDW keuring vroegen wij de keurmeesters hoeveel Engelse dubbeldekkers in Nederland rondrijden. Op papier zouden 100 tot 200 bussen aangemeld zijn geweest, die allemaal omgebouwd zouden moeten worden. Het gegeven dat de gehele Nederlandse RDW nog maar 20 van deze bussen is tegenkomen, geeft al aan dat veel bussen niet (meer) aangepast worden. Ze staan ergens in een schuur, of worden misschien wel omgebouwd tot foodtruck, of verkocht naar het buitenland.
Onze Bristol-Lodeakka: aan de slag als Dubbeldekker diner
In de winter van 2016 / 2017 werd onze bus geheel verbouwd, en op 16 maart 2017 ontvingen wij de goedkeuring van het RDW. Ook alle vergunningen voor personenvervoer zijn bij ons aanwezig, en hierdoor zijn alle soorten ritten met onze Engelse Dubbeldekker mogelijk. Bijzonder vervoer, een bedrijfsuitje of trouwvervoer? Denk aan onze mooie bus!
Onze Engelse Dubbeldekker bus bij City Skydive in Utrecht
Maar iets unieks bedenken is onze passie, en daarmee ontstond het Dubbeldekker Diner. Samen lekker dineren met collega’s, maar geen zorgen hoeven te maken over de BOB. Eenvoudigweg opgehaald worden bij uw eigen bedrijf, en daar ook weer eindigen. En tussentijds genieten van eten, drinken en gezelligheid. Het is zo simpel, en juist daarom zo leuk! Het is namelijk altijd gezellig in deze Dubbeldekker bus! >> Bekijk onze bus in de Dubbeldekker database van Rob Sly >>
Wilt u graag op een bijzondere culinaire manier dineren met onze Engelse Dubbeldekker Bus?
DOUBLE DINER
De beleving van de Dubbeldekker bus beleven, gecombineerd met lekker eten? stop bij een restaurant alleen voor het hoofdgerecht
PREMIUM DINER
Bourgondiërs en fijnproevers kiezen voor deze smakelijke optie. Stops bij 3 verschillende restaurants.
SUPREME DINER
Mag het eten wat luxe, laat onze Dubbeldekker bus u langs de beste (Michelin) restaurants touren. Stops bij 3 (Michelin) restaurants
Achtergrond afbeelding
Over onze tweede Engelse dubbeldekker bus
Inhoudsopgave onze tweede Dubbeldekker bus:
Productie datum van onze tweede Engelse Dubbeldekker bus
Onze Bristol Lodekka werd in januari 1965 gebouwd bij de fabriek van Bristol Commercial Vehicles ltd. in het Engels Bristol. Het gaat om een type “FLF-6B”. Er werden in totaal ruim 5000 Bristol Lodekka’s gebouwd, elk met hun eigen type eigenschappen. Hieronder leggen we exact de kenmerken van onze bus uit.
Over deze Bristol Lodekka:
Onze tweede bus behoort tot bijna de laatste generatie van Lodekka bussen die gebouwd werden. Dit model werd de laatste jaren in vrijwel identieke versie gebouwd (type naam was FLF) maar wel met model specifieke aanpassen. Zo is onze andere bus een FLF-6G, maar dit is een FLF-6B. Wij leggen deze benaming graag aan je uit:
- FLF: Flat-floor, Long body, Forward entrance. Dit staat voor een dubbeldekker bus met een lage vloer, het lange model met de entree deur aan de linker voorzijde van de bus. Alle laatste modellen hadden de deur aan de linkervoorzijde (en niet achterin, zoals je ook weleens ziet). De reden hiervoor is dat de chauffeur dan ook instappende mensen kon controleren op kaartjes 🙂
- 6B: Dit zegt iets over de motor die geplaatst werd. Het 6B model werd voorzien van het eigen merk “Bristol” motor: de Bristol BVW motor (8.9 liter met 115 pk). Wanneer je vandaag de dag onder de motorkap kijkt, zie je echter een Gardner motor (type 6LX) zitten. De Bristol motoren waren ronduit inferieur ten opzichte van de Gardner motoren (die in andere Lodekka’s werden geplaatst) en daarom werd in 1977 de originele motor vervangen door de Gardner 6LX motor. Dit is een 10,5 liter, zes-in-lijn dieselmotor met 150 pk. Door zijn lange slag rijdt deze motor heerlijk rustig.
- Het FLF-6B model (met de originele motor) vroeg om veel koeling en daarom werden boven de chauffeur (helemaal voorin, op de 1e etage) twee extra uitsparingen (zogenaamde luchthappers) gemaakt. Hier zaten extra koelers in die de motor konden koelen. De eerdere modellen (met Gardner motoren) hadden deze extra koeling niet nodig. Aan de extra uitsparingen kun je dus eenvoudig het 6B model (en daarbij behorende motortype) herkennen!
- Opbouw: ECW 14930 Series 2 met configuratie: H38/32F, hierin konden ongeveer 73 passagiers meerijden (ongeveer 50 zittend en 25 staand)
- Productiedatum: onze bus verliet in januari 1965 de fabriek
- Kenteken: het Engelse kenteken was JHK455C. Deze bus werd in 1x geleverd in een batch van 6 bussen (allemaal identieke bussen met opvolgende chassisnummers) aan het “Eastern National” bus bedrijf (respectievelijk kentekens JHK453C, JHK454C, JHK455C, JHK459C, JHK460C en JHK461C).
- Van al deze 6 bussen zijn tegenwoordig nog vier bussen bekend (best knap toch?!?). De JHK452C rijdt voor Ragin’ Uptown Party Charters in Charlotte, North Carolina in Amerika (met KNG469D op de voorzijde). De JHK453C is hernoemd naar 717KZL en schijnt ergens in Ierland te rijden. Uiteraard onze bus, en de JHK459C verblijft ergens in Oklahoma, USA als mobile restaurant.
1965 – 1980: inzet als lijndienst bus bij Eastern National
Na de bouw in januari 1965 werd onze bus direct geleverd aan ENOC: Eastern National Omnibus Company in Zuid Oost Engeland. Deze maatschappij onderhield diverse busdiensten rondom Londen, in steden / regio’s zoals Bedfordshire, Essex, Buckinghamshire, Huntingdonshire en Hertfordshire. De Lodekka’s reden dus niet in Londen zelf: daarvoor was een speciale bus ontwikkeld: de AEC Routemaster. De Bristol Lodekka was vooral gebouwd voor het verkeer buiten de grote steden, op de kleine weggetjes met lage(re) viaducten.
WIST U DAT: Een dubbeldekker bus in 3 jaren circa 100.000 mijlen aflegde? In ruim 15 jaren als dienstbus, onze bus naar verwachting 500.000 mijlen heeft gereden?
Eastern National reed met rode en groene bussen: onze bus bleef in de karakteristieke Engelse rode kleur rijden. Getuige onderstaande foto, reed onze bus vooral oostelijk van Londen. Op de foto kun je duidelijk een straatnaam bord herkennen met de tekst “Leigh on Sea Station”, wat aangeeft dat deze foto in het dorpje Leigh on Sea genomen is. Onze bus heeft dienst gedaan tot eind 1980 en werd toen teruggetrokken uit actieve dienst. In deze periode werd dus ook de originele Bristol motor vervangen door een Gardner diesel motor. Het bedrijf Eastern National is – na diverse fusies en overnames – opgegaan in het (nog steeds bestaande) First Essex.
Onze Engelse Dubbeldekker bus (check het kenteken, het klopt!) in het dorpje Leigh-on-Sea. Als u op de foto klikt wordt deze vergroot.
Terug in dienst, als les bus
Na zijn actieve dienstregeling tijd, kwam de bus in dienst bij twee bedrijven die chauffeurs opleidden: Somerset Training Services in Bridgwater, en later bij het bedrijf Weston Transport Training Services in het dorpje Weston-super-Mare. Beide dorpjes liggen aan de westkust van Engeland, op ongeveer 2,5 uur rijden van Londen. Een lesbus was altijd blauw, zodat deze opviel in het verkeer (geen enkel bus bedrijf reed dan ook met blauwe kleuren). Bekijk onderstaande foto, en let op het kenteken! De teksten “Driver Training” en de grote L op de voorzijde laten dit duidelijk zijn. Op de zijkant is STS Driver Training Centre te lezen, een afkorting van Somerset Training Services. Let ook op de dichtgemaakte luchtinlaten op de eerste verdieping: deze waren niet meer nodig na de motorwissel!
Grappig om te weten: de dorpjes Bridgwater en Weston super Mare liggen beide nog geen 20 mijl van Bristol; de plek waar de bus gebouwd is!
Een kort leven als lesbus
De Bristol Lodekka bleek eind jaren zestig / begin jaren 70 niet meer gewild: er waren intussen nieuwere bussen ontwikkeld die efficiënter en praktische bleken. Door de motor naar de achterzijde te verplaatsen, had de chauffeur meer ruimte. Hij hoefde niet meer in een aparte, afgesloten ruimte te zitten en kon zodoende nog beter zijn werk combineren van chauffeur en conducteur. Door nieuwe technieken was ook de automaat versnelling in trek gekomen. Eind jaren 70 werden de Lodekka’s dan ook langzaam uitgefaseerd. Onze eerste bus ging uit dienst in 1978, deze tweede bus ging in november 1980 uit dienst. De laatste Lodekka die uit dienst ging was aan het einde van 1983 (ongeveer).
De bus ging dus in 1981 in dienst als lesbus, maar was 2 jaren later alweer achterhaald. Nu er geen Lodekka’s meer in actieve dienst waren, was er ook geen reden meer nieuwe chauffeurs ervoor op te leiden. Onze Lodekka werd aan de kant gezet, en bleef daar jarenlang staan. Exacte gegevens hierover ontbreken, maar de foto’s zeggen voldoende.
Een expert in Dubbeldekkers wordt eigenaar: Chepstow
Hierboven vertelden we al dat onze bus – als onderdeel van een batch van zes bussen – werd geleverd in januari 1965. Twee van de zes bussen zijn als donorbus of sloopbus geëindigd. Onze bus werd in 1991 van de ondergang gered door meneer “David Hoare” van Chepstow Classic Buses, een bekende handelaar op het gebied van Bristol Lodekka’s. Hij kocht de bus; deze stond nog enige jaren stil, maar in de periode 1998 – 2000 werd de bus gereed gemaakt voor export naar Nederland. De bus werd verkocht aan de firma Prins, die veel trouwvervoer verzorgden. Daar past een klassieke Engelse bus natuurlijk erg goed bij!
Note: bij de herstelde bus (rode bus foto) zie je duidelijk de naam “CHEPSTOW” en “65” op het front van de bus: een ode aan de hersteller van de bus (Chepstow Classic Buses) en het bouwjaar van de bus (1965). Eenmaal in Nederland werd de 65 veranderd in 121 (leuke anekdote: een mevrouw had de bus geboekt voor haar bruiloft, maar reed vroeger altijd met buslijn 121 mee. Als kleine herinnering vroeg zij of nummer 121 op de bus geplakt kon worden. Dit werd gedaan en deze zat er uiteindelijk tot 2019 op!).
WIST U DAT: deze Dubbeldekker 8-10 cm verlaagd is om onder Nederlandse viaducten door te kunnen rijden?
In april 2001 wordt de bus – na alle voorbereidingen – geëxporteerd naar Nederland. Hij is verkocht aan Prins Classic Transport, gevestigd in Opijnen in Nederland. Zij kochten de bus in minder florissante staat, en restaureerden de bus van april 2001 tot juni 2002. Aangezien in Nederland andere eisen gelden (lagere viaducten e.d.) werd het dak in Nederland “gechopt” (verlaagd) met circa 8-10 centimeter. Wanneer je oude foto’s van onze bus bekijkt, zie je hoge ramen op de eerste etage. Wanneer je de nieuwe foto van de bus in Nederland bekijkt, zie je duidelijk dat deze een aantal centimeters gezakt is. Firma Prins maakt de bus in stijl af: de bus wordt opgeknapt, voorzien van nieuwe panelen, een volledig nieuw groen lederen interieur, technisch nagezien, rood gespoten, het dak roomwit geschilderd en natuurlijk gekeurd door het RDW. Het nieuwe kenteken luidt BE-48-36 en wordt op 7 juni 2002 uitgegeven. De bus is dan volledig opnieuw ingericht voor het vervoer van 68 personen. Het oude kenteken (JHK455C) wordt als “plaquette” boven het linker voorraam geplaatst.
Het bedrijf Prins bestaat nog steeds en is te bekijken op www.prins.nl. Met enig zoeken kan onze bus zelfs nog op foto’s gevonden worden!
Trouwvervoer
Prins Classic Transport is in die jaren erg druk met het verzorgen van bijzonder vervoer voor trouwerijen. Het internet komt op en daar hoort ook een website bij: www.trouwvervoer.nl is geboren, met deze rode bus als centrale eye-catcher. Inmiddels is er nog een (vrijwel identieke) Chepstow bus gekocht (ook deze rijdt nog rond in Nederland) en een tweetal Amerikaanse schoolbussen. Na 10 jaren van runnen van het bedrijf, wordt de gehele trouwvervoer tak in 2012 verkocht aan D.J. Baan uit Sliedrecht. Ook deze rode bus verhuist mee, en krijgt daar de liefkozende naam “Mary”. In de periode 2015-2017 wordt de bus aangepast aan de nieuwe regelgeving voor Engelse bussen in Nederland: een extra deur aan de rechterzijde en een extra trap naar boven. Bekijk vele mooie foto’s uit die tijd hieronder:
Van Trouwvervoer naar Dubbeldekkerdiner
We weten allemaal dat trouwerijen afnemen. Tegenwoordig trouwen veel minder mensen, een feestje wordt op een andere manier ingevuld, kleinschaliger, of niet meer met vervoer voor alle gasten. Kortom: het trouwvervoer neemt ook af en zo komt onze bus vrij voor ander gebruik. In 2019 nemen wij “Mary” over en zetten deze in voor het verzorgen van onze unieke diner arrangementen in heel Nederland.
De bus is goedgekeurd voor de Nederlandse weg, maar voldoet nog niet helemaal aan onze eisen. Zo wordt binnenkort de originele stoelingdeling aangepast voor de gezellige rondzit (zoals ook onze andere bus deze heeft). De eerste feestverlichting en koelkasten zijn al gemonteerd, maar ook deze worden komende periode vervangen voor professionele apparatuur. En natuurlijk de muziek: wij gaan een dijk van een muzieksysteem monteren. Ook zal na 17 jaren de naam “Chepstow” van de bus verwijderen, en komt daar “SHOWTIME” te staan (de naam van ons moederbedrijf Showtime Evenementenbureau).
Na bijna 55 jaar van “omzwerven” is deze klassieke Engelse dubbeldekker bij ons beland. Wij hopen hem nog lang en met veel plezier te kunnen gebruiken! >> Bekijk deze bus in de Dubbeldekker database van Rob Sly >>
Wilt u graag op een bijzondere culinaire manier dineren met onze Engelse Dubbeldekker Bus?
DOUBLE DINER
De beleving van de Dubbeldekker bus beleven, gecombineerd met lekker eten? stop bij een restaurant alleen voor het hoofdgerecht
PREMIUM DINER
Bourgondiërs en fijnproevers kiezen voor deze smakelijke optie. Stops bij 3 verschillende restaurants.
SUPREME DINER
Mag het eten wat luxe, laat onze Dubbeldekker bus u langs de beste (Michelin) restaurants touren. Stops bij 3 (Michelin) restaurants